načítám data...
Vyhledávat inzeráty

Tesla Model S: Jak se žije s elektrony?

Je Tesla jen hezká hračka a sen o budoucnosti, nebo skutečně použitelné auto? Přinášíme vám výsledky několikaměsíčních zkušeností s každodenním provozem Modelu S. Jaká je doopravdy?

zobrazit celou galeriiAmeriky na vlastní kůži: Tesla Model S: Jak se žije s elektrony?

Tesla Model s se už za svou krátkou kariéru dokázala stát do jisté míry kultovním autem. Jen budoucnost ukáže, jestli z ní bude novodobý Citroën DS nebo spíše NSU Ro80. Zatím Model S sklízí nadšené recenze novinářů, mnoho zarytých petrolheadů jí vnímá jako jediný smysluplný a použitelný elektromobil, ekoaktivisté jásají.

Většina z nás má ale s Teslou zkušenost z druhé ruky, nebo přinejlepším z krátkého testu. Vyzkoušet si, jak se s tímhle autem žije v každodenním životě, mají vzhledem k absenci novinářských testovacích vozů v našich končinách víceméně jen majitelé. My tu příležitost naštěstí máme. Jak Tesla jezdí, jste se mohli dočíst už před pár měsíci v Bobešově testu, na mě tedy zbyly praktické poznatky z běžného i méně běžného provozu.

Jelikož v současné době neexistuje žádné oficiální české zastoupení nebo dealerství Tesly, musí si novopečený majitel Tesly ze všeho nejdřív poradit s dovozem. Nejde ale o nic složitého, auto se dá běžně objednat v sousedních státech – konkrétně v Německu nebo Rakousku, je standardně homologované pro Evropskou unii a tudíž zcela způsobilé k provozu u nás, dokonce existuje i „česká“ verze, avšak od jakékoli jiné verze se liší jen přeloženým popisem jak vypnout airbag na slunečním stínítku. Samotný palubní počítač nebo příručky jsou nadále v angličtině.

Jediný problém, který při objednání Modelu S nastane, je čekací doba. Ta se podle situace a zvolené výbavy pohybuje mezi třemi až šesti měsíci. Na výběr jsou 2 velikosti baterií, 60 a 85 kWh. Původně existovala i 40 kWh verze, ale pro malý zájem byla z nabídky vyřazena. Verze s větší 85 kWh baterií navíc existuje v provedení Performace a Performance+, kdy obě mají o 50 koní větší výkon a P+ navíc přidává tužší naladění podvozku včetně jiných silentbloků a stabilizátorů, širší zadní pneumatiky a nepatrně delší dojezd.

Příplatková výbava je poměrně široká, k dispozici je například vzduchový podvozek, kožený interiér a další obvyklé záležitosti, avšak ve srovnání se zaběhnutými prémiovými značkami zde chybí hi-tech technologie jako natáčecí světla nebo head-up display. Donedávna chyběl i adaptivní tempomat, systémy na udržování jízdního pruhu nebo pro kontrolu mrtvých úhlů a podobně – ty ale obsahuje nově nabízený Autopilot, který dokonce nabízí i jistou míru autonomního fungování.  

Téměř povinným příplatkem je Tech-Package, který zahrnuje například elektricky otevírané páté dveře, elektricky sklápěné zrcátka, nastavení sedadel s pamětí nebo třeba plnohodnotnou navigaci. Bez ní na řidiče čekají pouze klasické Google Maps a šipka.

A tím se rovnou dostáváme k dotykovému 17“ displeji dominujícímu palubní desce. Ten, ač v první chvíli může působit velmi moderně, skoro až futuristicky, byl pro Teslu vlastně úsporným řešením. Ve skutečnosti je totiž mnohem jednodušší navrhnout software a grafiku pro display, než se „babrat“ s návrhem všech potřebných tlačítek, jejich ergonomií, správným odporem a zvukem při zmáčknutí, povrchem, co se časem nesetře a bude příjemný na dotyk a podobně.

Samotný život s dotykovým displejem v autě je vždy otázkou preferencí, někomu to vyhovuje, někdo to nemůže vystát. V případě Tesly jste na jeho používání téměř odkázání, protože obsahuje všechny funkce s výjimkou těch, co se týkají samotného řízení nebo jsou dostupné přes tlačítka na volantu.

Samotný život s dotykovým displejem v autě je vždy otázkou preferencí, někomu to vyhovuje, někdo to nemůže vystát.

Ty nejdůležitější funkce, jako je ovládání klimatizace, najdete vždy na spodní straně displeje. Díky tomu se dají ovládat poměrně snadno  i za jízdy, protože si uživatel přirozeně opře ruku o dolní hranu.

Vlastní prostřední je docela přehledné a uživatelsky přívětivé, nenabízí přehnaně mnoho možností a zároveň v něm nic důležitého nechybí. Palubní počítač je přes mobilní síť trvale připojen k internetu. Nejenže stahuje mapy pro GPS přímo z GoogleMaps, ale využívání internetu umožní i posádce. Takže si třeba při čekání v koloně můžete přečíst co nového na Autíčkáři :-).

Na dotykovém displeji se přirozeně objevují otisky prstů a mazance, v praxi však funkci nijak nebrání a téměř nejsou vidět. Celkově je displej dobře čitelný i za různého okolního osvětlení, s nástupem šera a tmy se pak sám přepne na tmavé schéma a nerozptyluje od řízení. Palubní elektronika se celkově snaží fungovat co možná nejvíc přívětivě, například různé pípavé zvuky se ozvou snad jen při nezapnutí pásů a neotravují tak, jako v jiných moderních autech.

Vůbec celá „startovací sekvence“ působí jednoduše a pohodlně. Prostě se k Tesle přiblížíte, vysunou se vám kliky, nastoupíte, šlápnete na brzdu, zařadíte „D“ a jedete. Nic víc, žádné startování tlačítkem nebo snad hledání spínačky pod volantem. Jedinou výtkou budiž, že se s Modelem S nedá rozjet, pokud jsou otevřené dveře. Což, pokud rádi parkujete vedle obrubníku, může způsobit poněkud zmatenou situaci, budete si prostě muset zapamatovat, jak daleko obrubník byl a pak se k němu zkusit nějak trefit pomocí automaticky natáčených zpětných zrcátek.

Co se týče dobíjení, běžný uživatel bude dobíjet pravděpodobně především doma, kde dobíjení do plna z klasické 230V 16A zásuvky trvá přibližně 25 hodin, popřípadě z třífázové 380 V 16A zásuvky dobíjení okolo 8 hodin. S postupem času však přibývá i možností jak dobíjet mimo domov, v mnoha větších obchodních centrech, na letištích a podobně už existují alespoň volně dostupné 380V 32A zásuvky nebo přímo dobíjecí stanice typu Mennekes. Mnoho uživatelů bude mít takovou zásuvku také doma. Z nich pak dobíjení trvá okolo 4-4,5 hodin. V USA a západní Evropě je už je relativně běžnou praxí dobíjení na Teslou budované síti Superchargerů, které je pro Českou Republiku zatím jen hudbou budoucnosti – byť ne příliš vzdálené, první rychlodobíječky se mají na českých dálnicích objevit ještě v roce 2015. Tato hříčka techniky dokáže Teslu nabít z 0 na 80% za snesitelných 40 minut. Jen tak mimochodem, při dobíjení přes kabel protéká úctyhodných 120 kW elektrického výkonu.

Ústředním tématem debat o elektromobilech, Teslu nevyjímaje, je dojezd. V kombinaci s dobou nabíjení je totiž jediným. ale o to zásadnějším, nedostatkem ve srovnání s konvenčním autem. Model S je v tomto ohledu jediným elektromobilem, který má alespoň nějakou šanci stát se jediným autem v rodině, protože při střídmé jízdě po okreskách a dodržování předpisů nabízí dojezd až 450 km.

Ústředním tématem spousty debat o elektromobilech, Teslu nevyjímaje, je dojezd a doba nabíjení.

Přirozeně se dojezd značně zkracuje s využitím dynamického potenciálu, přecijen využívání 320 kW výkonu motoru se musí někde projevit. Při jízdě dálničních 135 km/h (a to znamená opravdových 135, tachometr v Tesle nepřeměřuje ani jediný km/h) dojezd klesne někam ke 300 km, při 160ti se bude pohybovat okolo 250 km. V extrémních případech dojezd dále prudce klesá, konkrétně za 25 minut na Masarykově okruhu v Brně ubylo přibližně 50% kapacity baterií a to nutno ještě podotknout, že po prvním ostrém kole začala Tesla omezovat maximální výkon motoru postupně až na polovinu. Nicméně zbytek auta včetně brzd ustál tento „test“ bez jakýchkoli problémů.

Na dojezd má také vliv zapnutí topení nebo klimatizace, obojí může dojezd snížit cca 20% při maximálním využití. V praxi dojezd zcela stačí pro 98% cest, alespoň v případě využití v naší rodině. Problém může nastat, když si člověk naplánuje cestu tak, že to akorát vyjde, ale po návratu domů zjistí, že musí narychlo neplánovaně ještě někam zajet. V ten okamžik nezbývá než se smířit s prostojem při nabíjení.

Tesla Model S stojí v základní výbavě s 60 kWh baterií asi 1,8 mil. Kč, v plné výbavě cenovka lehce přeleze 3 miliony, což je teritorium velmi těžké konkurence v podobě Mercedesu třídy S, BMW řady 7 nebo Audi A8, ale také Porsche Panamera nebo Maserati Quattroporte. Troufám si tvrdit, že s automobily této kategorie je Tesla srovnatelná, což je samo o sobě obrovským úspěchem, jenže má svá specifika, která mohou mnoho lidí odradit, ale i přilákat.

Minulými odstavci bychom si odbyli tak nějak povinné údaje o dojezdu, nabíjení a podobně. Jenže to není všechno. Jde tady především o to, jak na mě Model S působí. A na to se nedá odpovědět snadno, protože je přeci jen poněkud specifickým autem. Určitým způsobem bych Teslu přirovnal k Alfám Romeo z osmdesátých let. Na jedné straně je cítit snaha udělat auto nejlíp, jak to jen konstruktéři dokážou.

Tesla nezkouší žádné marketingové triky, nejde s davem, přináší inovace a je do značné míry jedinečná. Jenže pak jsou tu nedodělky a nekompletnost některých řešení. Například už po asi 26 tisících km a šetrném provozu se podařilo ulomit obě krytky zrcátek na slunečních stínítcích, stěrače občas poskakují po okně, slícování některých plastů poněkud neodpovídá dané třídě, od zadní nápravy se na malých nerovnostech ozývá slabě slyšitelné ťukání, při zapnutí topení je občas cítit zvláštní zápach nebo třeba palubní systém odmítá zavřít střešní okno v rychlostech nad 130 km/h a okolo 125 se občas stane, že se okno nedovře úplně.

Od Tesly je cítit snaha udělat auto nejlíp, jak to jen konstruktéři dokážou.

Jsou to drobné nedodělky, které mi osobně nevadí, ale myslím si, že běžnému zájemci o auto této kategorie vadit mohou. Pak je zde i otázka servisu. Elektromobil by se zdál být velmi spolehlivým řešením, v teorii se na samotném elektromotoru nemá příliš co pokazit, snad jen bateriím velmi pomalu klesá kapacita.

Realita ale ukazuje, že situace není tak růžová, v případě Modelu S totiž u nemalého množství kusů odešlo hnací ústrojí nebo spíš některá z jeho komponent, ale jelikož Tesla tuto poruchu řeší výměnou celého ústrojí, nelze tak říci, co konkrétně odchází. Co se týče samotného servisu, tak i zde má Tesla poměrně originální přístup. Za 2000e si zákazník může předplatit garanční prohlídky na 4 roky (nebo 80 tisíc km) dopředu a veškerý servis kromě výměny pneumatik je pak v ceně prohlídky.

Dalším originálním přístupem je postupné doplňování funkcí prostřednictvím automatických updatů. Za poslední rok takto Tesla doplnila například asistent rozjezdu do kopce, uživatelský manuál dostupný přímo na obrazovce nebo třeba zobrazení dopravní situace na mapě. Z toho je také cítit snaha výrobce maximálně vyhovět zákazníkům a veškeré nedodělky se tak rázem stávají odpustitelnějšími. Na rozdíl od zmiňovaných Alf z 80‘s tak Tesla působí, že nedodělanost je způsobena nedostatkem času a kapitálu pro vývoj auta, než tím, že by se na to konstruktéři prostě vykašlali a raději šli na kafe.

Takže si to shrňme, pro běžného člověka je Tesla Model S  zatraceně rychlé „čtyřdveřové“ coupe, které navíc velmi příjemně jezdí, budí pozornost, má krásný interiér a ještě hezčí exteriér a přidává specifika elektrického pohonu. Avšak pro člověka, co vnímá automobilový svět trochu komplexněji, je Model S automobilem, který má velké šance změnit tento průmysl od základu. Zda se mu to povede nebo skončí na propadlišti dějin, ukáže až čas. Já bych ale sázel na tu první možnost.

Za skvělé fotografie děkujeme Ondrovi Zemanovi.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

An
Andre
13. října 2014, 23:15
0

Pro doplnění by bylo fajn uvést i odkaz na web Tvého tatínka, který Teslu vlastní. Je to správně? Má to tam celkem podrobně popsané. Nebo na web nechceš odkazovat?

reagovat
Vojtěch Kubiš
14. října 2014, 12:44
0

bral jsem to tak, že kdo se o Teslu nějak víc zajímá, tak se k webu mého taťky už určitě dostal :) nicméně pro ty ostatní, tady je : http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

martin_100
14. října 2014, 12:32
0

Pěkný počtení. Nemam elektromobily moc v oblibě ale tesla zdá se mi muj názor trochu naruší. Viděl sem tesly 2x na živo a musim říct že je jejich design povedenej. A tak si kladu otázku: Proč ku*wa musí bejt ostatní elektromobily a některý hybridy tak hnusný?

reagovat
PepaSFI
15. října 2014, 14:49
0

ono to není tak docela pravda, dělají se elektriky a hybridy v kastlích normálních aut, takže vzhled není problém. Horší to bylo u aut které měly být jakousi ukázkou toho správného přístupu. Háček bude asi v tom že tyhle auta asi navrhovali ekoteroristi přesvědčeni o tom že auto je zlo a když už ho někdo musí mít tak ho bere jako nutné zlo a na vzhledu vlastně nezáleží. Jenže je spousta lidí ktrým nestačí když to nějak jede, s bonusem záchrany planety navrch a jak se zdá, výrobci už to pochopili. Tesla S, Opel Ampera, malý i velký BMW, i ten Prius už nevypadá tak hrozně, zkrátka se na to dá dívat a i ta jízda už nemusí být tím nutným zlem. Eště aby se to vypracovalo na lidovější ceny.

Caddy
14. října 2014, 15:03
0

ten dojezd je fakt ai jediny zasadni problem...zvlast pak treba v horku, kdy je to volba, jeslti dojedu upeceny nebo nedojedu s klimou :) A to kdyz dojde stava, je to jeste horsi nez u konvencniho auta, protoze se proste neda dojet s kanystrem...mimochodem, muze se Tesla tahnout? :-D

reagovat
martin_100
15. října 2014, 01:50
0

tak u CNG seš taky v loji když ti dojde plyn takže to bych moc neřešil... ostatně kolikrát za život se ti stane že ti dojde palivo? mě se to stalo asi 3x a to jen proto že byl den dva před vejplatou v kešeni la hovno ale byl sem línej jít pěšky...

Vojta Dobeš
15. října 2014, 11:02
0

Mě se to stalo hodněkrát. A to byl problém jen v tom, že jsem zrovna neměl dvě kila na benzín nebo byl línej. S Teslou je problém, že nabít třeba není kde, nebo to trvá hodiny.

CNG je proti tomu sranda, to má pumpy už skoro všude.

Vojtěch Kubiš
15. října 2014, 13:15
0

co se týče toho tažení, tak jo, není to problém, protože Tesla používá asynchronní motor bez permanentních magnetů. U evropských verzí je pod přední maskou schovaná díra na klasické tažné oko. Akorát se auto musí přepnout do "tow" režimu. U amerických verzí je příprava pro jejich zavěšení zespodu za přední nápravu.

martin_100
15. října 2014, 13:26
0

BobAsh - nejde o pumpy jde o to že stejně jako ti k vyjetý tesle nikdo nepřiveze náhradní baterku tak ani k cng autu ti nikdo nedoveze náhradní bombu ;-)

Caddy
16. října 2014, 13:23
0

tak benzin mi dosel zaitm asi jednou nebo dvakrat, ale u te tesly je precijen pravdepodobnejsi, ze stava dojde jinak, nez bylo v planu...kdyz necekane dochazi benzin rychleji, nez je ocekavane, proste se natankuje na nejblizsi pumpe....tady je to fakt problem, uz jen pak ta volba, jak sleduji dojezd a je mi jasne, ze musim vypnout klimu, abych mel vubec sanci :) Je ot blby pocit. Navic kanystr pro pripad nouz emuzu vozit i v kufru trvale, pokud podobna situace hrozi. CNG auto nemuze doje tna benzin? Nebo to neni jako u LPG a je na plyn odkazane?

martin_100
16. října 2014, 14:36
0

Caddy - jak který... my sme dostali 2 iveca daily 7 tuny na cng kde je náplň 40 kg plynu a jinak nic žádný jiný palivo to nedlabe ... při spotřebě kolem 14 kg vyloženě velmi použitelnej náklaďáček...

Tr
Trebus
15. října 2014, 14:10
0

Co se týče technických nedodělků, myslím, že za to může "mladost" celé automobilky. Přece jen je potřeba mít zkušenosti a některá technická řešení potřebují několik iterací, než se vyladí.
To je také důvod, proč jsem osobně hodně zvědavý na životnost a dlouhodobou spolehlivost Tesly.

reagovat
mo
mort
15. října 2014, 16:31
0

Posledni dobou o Tesle docela premyslim, puvodne jsem teda myslel i ze bych mohl neco usetrit za provoz ale to je celkem utopie, baterky stoji asi 350.000kc a vydrzi cca 200.000km, plus naklady na dobijeni... ale moc se mi libi interier :)
co ale nechapu proc to nemuze mit zabudovanej malej benzinovej generator (100ccm) aby kdyz dojde stava to dojelo aspon nouzove k zasuvce a nemuselo to jit na platak...

reagovat
Vojta Dobeš
15. října 2014, 23:53
0

Protože pak by z toho byl Fisker Karma a to nefunguje. 100ccm nestačí, a s patnáctistovkou, se kterou už to bude při jízdě stíhat dobíjet, už to bude těžký, zabere to spoustu místa atd.

Standa
16. října 2014, 08:12
0

Tak teoreticky si můžeš vozit v kufru centrálu pro případ nouze... Ale pokud bych měl předpokládat takovýhle použití s ježděním nadoraz, tak je lepší se poohlídnout po klasickým spalovacím autě. Mimochodem vybíjení nadoraz nedělá dobře ani baterkám. A taky baterkám nedělá dobře dlouhodobý ponechání plně nabitých. Takže ideální použití je na denní dojíždění do práce. U nás jedna takhle jezdí a majitel je spokojený.

Mírus
24. října 2014, 13:49
0

Díky za článek!

reagovat


Filtr výsledků

Přidat značku
Zobrazit inzeráty


Vložit inzerát na vůzRegistrovat
Přihlášení
© 2018 • BazarAmerik.cz • design & code by expectum.cz