načítám data...
Vyhledávat inzeráty

Shitboxy: Cadillac z výprodeje

03. října 2014, 07:50 8 komentářů Ven cos Shitboxy

"Cadillac, Cadillac, long and dark, shiny and black", zpívá Bruce Springsteen. Jeden černý Vám ukážu. Jenomže není zrovna dlouhý a černý, no, spíš je to černá ovce. Tímhle autem začala cesta slavné značky do pekel, z nichž se dnes snaží vyškrábat.

zobrazit celou galeriiShitboxy: Shitboxy: Cadillac z výprodeje

Historie amerického automobilového průmyslu je plná úžasných aut, o kterých fanoušci, nadšenci i obyčejní automobiloví novináři, napsali stohy papíru.

Pojďte se se mnou a s BigBlockem podívat někam trochu jinam. Na temnou stranu. Na stranu zla, na další stohy papíru, tentokrát však popsané slovy jako "terrible" a cenzurovanými sprostými slovy.

Dnes si neukážeme nejlepší americká auta. Ukážeme si totiž ta nejhorší. Nakonec, ale možná tak špatná nebudou. Třeba v těch "shitboxech" dokážeme najít nějaké zvláštní kouzlo.

Ford Mustang. Chevrolet Camaro, Buick LeSabre, Impaly, Caprice, Viktorky, Cutlassy..

Jedna legenda za druhou, všichni z nich vlhnem, ale kdo mi ukáže něco horšího, než Cadillac Cimarron, vyhrává mnou podepsanou fotografii Geo Metra!

Cimarron, tedy Cadillac Cimarron. Možná jde o překlep a měl se původně jmenovat Cinammon, tedy skořice. Smysl by to dávalo, neb ta je trpká, spousta lidí ji nemá ráda a při vdechnutí dusí.

Název nejmenšího z Cadillaců, má tak nejspíše původ v indiánském jazyce kmene Cheyennů, v němž znamená cosi jako "nezkrotný", či "divoký", též možno vysvětlit jako někoho, kdo je "totálně nad věcí".

Konec sedmdesátých let, kdy u GM vůbec o něčem takovém začali přemýšlet, byla pro výrobce těžká doba. Po ropné krizi byl benzín neúměrně dráhy a emisní limity neobvykle přísné. Každý chtěl mít své malé autíčko, jak doba velela. General Motors v tu chvíli možná nebyli tak úplně nad věcí, určitě ale byli "high".  V polovině roku 1981 se tak světu představil revoluční a ve všech ohledech unikátní Cadillac, který neměl obdoby. Neměl vlastně ani konkurenci.

Těžko říct, jestli marketingové oddělení Cadillacu opravdu myslelo, že jsou Američané tak hloupí. Vznik Cimarronu, jak už i napovídá jeho lidová přezdívka "Cadvalier", byl totiž docela prostý. Koncern General Motors vždy uměl šetřit peníze sdílením platforem, tzv. "badge engineeringem". Ani tady se přes kapsu moc neplácli.

pamatujete si na Opel Ascona, známý v Británii jako Vauxhall Cavalier, v Jižní Americe jako Chevy Monza, Japonsku jako Isuzu Aska a v Austrálii jako Holden Camira?

Pamatujete na Opel Ascona? Jezdili s nim vaši kamarádi po poli, když jim bylo 15. Snad všechny měly již v základní výbavě korozi a když jste byli malí, připadala Vám docela veliká. Asi jsem moc mladej, ale koncem 20. století, všechny někam záhadně zmizely, pravděpodobně splynuly s přirodou a jestli máte známého na autovrakovišti, viděl jich mnoho. Stejně jako Ascona, byl i "první anticadillac" postaven na svého času nové platformě General Motors, které řikali J-body. V Británii to byl Vauxhall Cavalier, v Jižní Americe Chevy Monza, v Japonsku mu říkali Isuzu Aska a Australané ji znají jako Holden Camira. Prodávali to i v Japonksu, nemůže to být přeci špatné auto, ne? Koukněte zase na Asconu, minimálně dveře by pasovaly, což? V USA pak měli od každé značky po jednom. Pontiac J2000, Bucik Skyhawk (s mrkačkama!), Oldsmobile Firenza a nejlevnějšího z bratří – Chevy Cavalier…

Zkuste si někdy od své sestry půjčit večerní šaty, schválně jestli někdo pozná, že to nejste vy. U GM však měli jasno. Nepozná.

Přesně tak přišel na svět nejmenší z Cadillaců. Měl být sportovní, měl být luxusní a stal se v očích marketingového oddělení právoplatný soupeřem zavedených luxusnějších značek, jako BMW, Mercedes nebo Volvo. Cena odpovídala evropským sokům.

 

Ani za svou blýskavě zlatou maskou s hrdým logem Cadillacu ale nemohl zastřít svůj původ v chudobinci. Nebyl ničím jiným, než Chevroletem Cavalier v nóbl šatech. A vlastně ani nebyly tak docela nóbl. Podle dobových záznamů nepoznaly rozdíl mezi oběma auty ani slepé a hluché děti. Jako vejce vejci, jen semtam jiná barvička a jiný materiálek.

Samozřejmě tu bylo spoustu lákadel, které měly přitáhnout mladé zákazníky k "dědkovskému" Cadillacu, průměrný věk byl, jako snad vždy v historii, kolem 60ti let.

Měli jsme tu úsporné čtyřválce, manuální převodovky, pneumatiky s bílými pìsmenky.
Nic co by neměl Cavalier, snad kromě kožených sedaček…
Základní čtyřválec 1.8 měl necelých 90 koní. Nejsilnější šestiválec o pár let později, dokonce 125 .

"Would you really rather have a Caddy"?

Slogan jsem si vypůjčil u Buicku a odpověď je jasná. Já tedy ne. Stejně jako nikdo jiný.

Co je tedy na tom všem tak špatného? Samozřejmě, že nic. Na americké poměry pomalé, ošklivé, laciné a malé auto, však čas prověřil, že vcelku bytelné. Takový typický laciný Chevrolet. V základní verzi stál nejlevnější Cavalier necelých 7000 dolarů a za tu cenu mu nemůžeme vyčítat, že nebyl nejlepším autem pod sluncem. Se sportovním volantem, barevnými proužky a pár drobnými navrch, byl i poměrně skousnutelným Pontiacem.

Není však na světe síly, není v lidské moci a i kdyby se Satan spojil s Ježíšem, neexistuje cesta, jak z laciného malého Chevroletu udělat luxusní a drahý malý Cadillac. A co teprve za 12 000 dolarů – za ty jste mohli mít Volvo 240 ve zlaté metalíze s hliníkovými disky.

Ano, pár naivních mlaďochů si Cimmaron skutečně koupilo, snad pro srandu, ale to, co se "Cadvalieru" povedlo ze všeho nejvíce, bylo pošlapat pověst slavného jména Cadillac, jehož špatnou pověst se povedlo pořádně vyžehlit až dalším dvěma "necadillacum" – Escalade a především pak modelu CTS, který si velmi brzy vydobyl pověst "amerického BMW".

S Cimarronem šlápnuli vedle, o tom žádná. Později tu taky bylo pár přešlapů, ale je tu nějaký důvod, proč by mel být Cimarron v dnešní době víc cool, než kdy dříve? Říkám ano. Je sice pravděpodobnější, že na zahradě objevíte ropný vrt, nebo že vyhrajete ve sportce, než že narazíte na pěkný a funkční kousek, ale mít doma dochovaný kus slepé větve automobilového průmyslu, nejmenší Cadillac co kdy spatřil světlo světa, něco co se nikdo nebojí nazvat "nejhorším americkým autem světa" a to všechno za servisní náklady laciného Chevroletu… A schvlně si zkuste jít balit holky na klasický Cadillac. Na Oldsmobile Vám žádná nedá…

A propo, všichni máme rádi trochu zvrácené věci, nebo ne?


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
03. října 2014, 16:57
0

Moc bych ho chtěl!

reagovat
pe
pechy1
07. října 2014, 19:43
0

Já bych ho nechtěl, ale líbí se mi.

Caddy
03. října 2014, 20:17
0

To to nemůžeš po sobě aspoň přečíst? potřebuje to korekturu, jak prase drbání :)

reagovat
Vojta Dobeš
03. října 2014, 21:11
0

Jo, vypouštěl jsem to trochu nahonem. Projito, koukni na to pls ještě jednou.

Ven cos
04. října 2014, 07:44
0

Teď jsem na to koukal, ještě tam nějáký hrubky byly

L.
L.D.C.
03. října 2014, 21:29
0

:-D Vsadil jsem se sám se sebou, že tu přesně tenhle komentář od Tebe bude. ;-)

reagovat
custom1
07. října 2014, 12:46
0

No aby ne! Vždyť já jsem svou posedlostí pro "mrdkovité" automobily proslulý... :D

L.
L.D.C.
03. října 2014, 21:30
0

To bylo samozřejmě na customa. :-)

reagovat


Filtr výsledků

Přidat značku
Zobrazit inzeráty


Vložit inzerát na vůzRegistrovat
Přihlášení
© 2018 • BazarAmerik.cz • design & code by expectum.cz