načítám data...
Vyhledávat inzeráty

Shelby GT350: Mustang, který se Porsche nebojí

18. listopadu 2014, 03:11 0 komentářů Vojta Dobeš Představujeme

Když se Mustang Boss 302 pustil proti BMW M3 a zvítězil, byl to šok. Vypadá to ale, že nová GT350 míří ještě o něco výše...

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Shelby GT350: Mustang, který se Porsche nebojí

Že Fordovo oddělení SVT připravuje zbrusu novou Shelby pro příští generaci Mustangu, to už se ví docela dlouho. Občas dokonce proniklo na veřejnost nějaké video s bestiálním zvukem a proslýchalo se cosi o osmiválci s plochou klikovou hřídelí a talentu drtit okruhy. Teprve teď ale konečně víme všechno podstatné.

Začněme ale z jiného konce. Proč vlastně GT350? Proč ne GT500? Větší čísla jsou přece působivější a navíc to byla GT500, kterou každý zná z filmů jako bylo 60 sekund?

Nové, skromnější jméno patrně naznačuje dvě věci. Za prvé, že časem vznikne i nějaká GT500 s podobně bestiálním výkonem jako ta odcházející. Můžeme čekat dvě turba, nebo možná kompresor? Uvidíme.

Důležitější je ale druhý důvod. Volba nižšího číselného označení jasně naznačuje, že nová GT350 nechce jít ve stopách nejslavnější Shelby, tedy poněkud pozérského modelu GT500. Ten vznikl až v modelovém roce 1967 a jeho základem byl tedy větší a těžší Mustang po prvním faceliftu. Pod kapotou se objevil sedmilitrový osmiválec, který přinesl drtivé tempo v přímce a snadnou akceleraci na vlnách točivého momentu, ale na druhou stranu také spoustu nedotáčivosti. A spolu s ním přišel komfortnější interiér a více výbavy.

Jednoduše řečeno, s příchodem GT500 se Mustangy Shelby změnily z dostupného závodního materiálu v mírně obtloustlý, podélně pruhovaný lék na krizi středního věku.

A jejich dnešní následovníci na tento úkol perfektně navázali. Odcházející Shelby GT500 je (jak jsem mohl na vlastní kůži vyzkoušet – o čemž si zanedlouho přečtete jinde) pekelně rychlé auto. Pekelně rychlé v přímce, a podle všeho (to už jsem nezkoušel) i pekelně rychlé na okruhu. Tedy pokud máte dost odvahy na to, abyste zkoušeli bestii s 670 koňskými silami a pohonem zadní tuhé nápravy hnát na hranu. I zkušení jezdci mluví o tom, že ta věc má prostě víc koní, než může kdo zvládnout. Tak trochu to připomíná mnohem levnější a také mnohem brutálnější a méně sofistikovanou 911 GT2.

V kterémžto případě by se nová '16 Shelby GT350 měla stát ekvivalentem 911 GT3.

Vypadá to jako příliš odvážný úkol? Nejspíš ano. Ale dost možná opravdu jen vypadá. Konečně totiž známe specifikace novinky a nestačíme zírat:

Motor

Přišlo skutečně to, o čem se šuškalo. Inženýři u Forda se nespokojili s lehkou úpravou pětilitru, montovaného tradičně všude od Fordu F-150 až po Mustang (no, dobře, ono dnes už skoro není kam jinam V8 dávat) a skutečně stvořili závodní speciál s plochou klikovkou.

Výsledkem je výkon přinejmenším 500 koní a točivý moment "více než 540 Nm" z motoru o objemu 5,2 litru. Co je možná ještě o kousek zajímavější je fakt, že tahle věc bude mít omezovač v 8 200 ot./min. Ano, opravdu čtete správně. Mluvíme tu o americkém pětilitrovém osmiválci, který točí přes osm tisíc. Vzorem při vývoji byl údajně osmiválec z Ferrari California, které je vedle GT350 jediným dalším vozem se vpředu umístěným osmiválcem s plochou klikovou hřídělí…

Karoserie

GT350 podle očekávání vypadá naštvaně, svalnatě a má v karoserii spoustu děr. A s největší pravděpodobností funkčních děr. To není vcelku nic nového.

Velmi nové je ovšem to, že GT350 je prvním Mustangem, který údajně neprodukuje žádný vztlak. To ho posouvá na úroveň seriózního závodního náčiní.

Podvozek

Zásadní novinkou pro model '15 je samozřejmě fakt, že zadní kola již nejsou přidělaná na kusu trubky, zvaném též "tuhá zadní náprava". Bonusem pro '16 Shelby GT350 jsou pak (kromě detailů, jako je hliníková rozpěra v kufru a snížení) magnetorheologické tlumiče, jaké známe z aktuální a minulé Corvette, nebo z některých Ferrari. Jejich použití by mohlo přinést solidní kompromis mezi brutálním tempem na okruhu a slušným pohodlím na silnici.

Pruhy

Přiznejte si to. Určitě jste alespoň někdy v životě zatoužili mít auto s rychlými pruhy. Jenomže jste to (stejně jako my) nejspíš nestihli dokud to bylo cool. A teď už je to docela klišé.

Ale ne pokud si objednáte GT350. Tu si s pruhy prostě objednat musíte. A nikdo si nedovolí se vám kvůli nim smát, protože máte Mustanga Shelby co má pět set koní, točí osm tisíc a zní jako pekelný pes Kerberos, který právě posvačil misku ostrých dělostřeleckých granátů.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Filtr výsledků

Přidat značku
Zobrazit inzeráty


Vložit inzerát na vůzRegistrovat
Přihlášení
© 2018 • BazarAmerik.cz • design & code by expectum.cz