načítám data...
Vyhledávat inzeráty

Mazda CX-30: Šest otázek a pět odpovědí

Že crossoverů stále není dost, pochopili i u Mazdy. Mezi své dva současné modely proto dokázali vklínit další, který se jmenuje nepochopitelně CX-30.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Mazda CX-30: Šest otázek a pět odpovědí

Do už tak nabité kategorie kompaktních crossoverů vjíždí v plné parádě i Mazda. A nebyla by to Mazda, kdyby spousta věcí nebyla tak trochu jinak nebo nevedla k nečekaným výsledkům. Na novinářské prezentaci v katalánské Gironě, která se termínově shoduje se zahájením prodeje v Česku, jsem zjišťoval, jaká ta japonská novinka vlastně je.

Pro koho CX-30 je?

Tato Mazda je doslovný crossover – mix různých typů auta. Není to ani hatchback, ani plnohodnotné SUV, zkrátka je to auto pro ty, kdo by si u Mazdy nedokázali vybrat mezi nizoučkou „trojkou“ a zavalitou CX-5. Podobně to má Volkswagen s T-Rocem nebo Kia s chystaným crossoverem Xceed. Vzhledem k oblibě všeho, co aspoň trochu připomíná SUV, bude podobných aut asi postupně na trhu přibývat (a kompaktní kombi a MPV budou naopak v tichosti dál mizet).

Technicky i designově není CX-30 vlastně nic jiného než zvýšená obdoba hatchbacku 3. Cena za příslovečný kus auta navíc, v tomto případě výhradně ve svislém směru, je přibližně 50 tisíc. To je docela dost, kromě vyššího posazu ale může být argumentem pro pořízení CX-30 také to, že na rozdíl od „trojky“ se u ní pohon všech kol nabízí ke všem motorům.

Který motor je nejlepší?

Jednoznačně dlouho očekávaný unikátní dvoulitr Skyactiv-X. Využívá spousty inovací a druhý takový motor nenajdete – je přeplňovaný kompresorem, při nízké zátěži pracuje v režimu spalování extrémně chudé směsi a za jistých okolností dokonce využívá vznětový princip, ačkoliv jezdí na benzin. Díky tomu všemu tento revoluční motor vykazuje emise CO2 nižší než diesel, což je v dnešním světě bohužel to nejdůležitější.

Pro autíčkáře je ale podstatná úplně jiná věc, a to jak to jezdí. Jedním slovem skvěle! Všechny ty technické finesy můžete pustit z hlavy, Skyactiv-X je prostě silný motor s charakterem. Takto má jezdit pořádný atmosférický motor, jak o něm každý sní. Má přirozené a hbité reakce na sešlápnutí plynu, pod pravou nohou máte vždycky dostatečnou rezervu výkonu, a čím víc ho vytáčíte, tím líp jede.

Tato výkladní skříň nových technologií kupodivu není nijak zvlášť drahá. Motor, který 14 metráků crossoveru táhne silou 180 benzinových koní, vychází po dorovnání výbavy na stejné peníze jako naftová osmnáctistovka (Skyactiv-X se nenabízí v nejméně vybavených specifikacích). Diesel má přitom koní jen 118, na stovce je o dvě sekundy později – a hlavně je to nafťák, motor poněkud nekultivovaný a vyžadující větší opatrnost při práci se spojkou, řadicí pákou a plynovým pedálem.

Základní benzinový dvoulitr je vedle těchto dvou variant tou nejméně lákavou možností. Dokud po něm nic nechcete, dělá díky asistenci elektromotoru pořádná ramena. Z dvou na dva a půl tisíce otáček vystřelí suverénně, pokus o předjíždění ale rychle ukáže jeho limity. Nad slibným startem je méně působivé střední pásmo otáček a pak už jen vlažný konec. Dojmy potvrzuje pohled na křivku průběhu výkonu: z maximálních 122 koní motor vydá nějakých 120 už ve čtyřech tisících otáčkách a zbytek už je jen čekání na to, kdy konečně zasáhne omezovač.

Jak funguje hybridní pohon?

Jednoduše a naprosto diskrétně. Systém Mazda M Hybrid je standardem pro oba benzinové motory, stejně jako je tomu už v Mazdě 3. Využívá elektromotor/generátor o výkonu 6 kW, který nahrazuje konvenční alternátor. Při brzdění intenzivně dobíjí, při akceleraci pomáhá spalovacímu motoru. Právě proto základní dvoulitr tak hbitě zatáhne z nízkých otáček. Hybridní soustava pracuje s napětím 24 V a energii si odkládá do malé lithiové baterie s kapacitou 600 kJ (tak to udává Mazda, zní to přece líp než šestina kilowatthodiny). 

Součástí hybridního systému jsou také elektromechanicky ovládané brzdy. Toto řešení jako první dostala Alfa Romeo Giulia a letos se objeví také v Superbu a Passatu. Všude tam předvádí ty samé výhody: takto ovládaná brzdová soustava je lehčí a má rychlejší a přesnější reakce. V případě hybridu od Mazdy se k tomu přidává ještě další užitečná vlastnost, elektricky ovládané brzdy se dají snadno sladit s rekuperačním brzděním elektromotoru.

Nic z toho nenajdete v naftovém Skyactiv-D. Jeho současné provedení je totiž jen dočasným řešením, koneckonců je homologovaný v méně náročné emisní třídě. Mazda totiž na příští rok plánuje představení nové generace dieselu, ale to je zatím hudba budoucnosti.

Jak jezdí se zadní vlečenou nápravou?

Nepochopitelně dobře. Konstruktéři si dali na naladění podvozku pěkně záležet, takže zjednodušení zadní nápravy se na jízdních vlastnostech nijak neprojevuje. Proti němu totiž jde komplexní pojetí konstrukce auta, pedantský důraz na hladké a plynulé pohyby karoserie a v neposlední řadě systém GVC, který pomocí drobných korekcí dávkování plynu (a u předokolek také přibrzďováním kol) stabilizuje auto ve zvolené stopě. Odskakování zadních kol nebo bouchání podvozku také do repertoáru CX-30 nepatří. Jediné, co by se dalo vytknout, je, že podvozek má poněkud tvrdší naladění – jak už to u crossoverů a SUV bývá.

Proč má tak velké lemy blatníků?

Kromě jednoduché snahy zaujmout a odlišit se od ostatních to má i hlubší designový důvod. Nejde ani tak o to hrát na dobrodružnou strunu, ale karoserii vizuálně odlehčit. S normální tloušťkou lemů by CX-30 vypadala jako kříženec CX-5 a hatchbacku 3. S obřími lemy má crossover svalnatější boky a horní část karoserie má dynamičtější proporce. CX-30 má vypadat jako sportovně střižený hatchback posazený výš nad silnicí. Zní to divně, ale když se na karoserii podíváte pořádně, zjistíte, že to vážně funguje, jak designéři zamýšleli.

Proč se jmenuje zrovna CX-30?

Na to odpověď neexistuje. Obvykle bývá v prezentacích aspoň jeden odstavec, který se buď odkazuje na starodávnou tradici daného jména, nebo vysvětluje, co všechno má nové označení symbolizovat. Mazda ale žádné vysvětlení nemá. Prý se CX-30 nemá plést se specifickým čínským modelem CX-4, jenže v Číně se novinka prodávat nebude. Slyšel jsem různé detailnější varianty. Třeba že očekávatelné označení CX-4 Japonci použít nechtějí, protože čtyřka je v japonštině synonymem smrti – to ale v čínštině taky a zrovna v Číně auto jménem CX-4 prodávají. Taky by měl název CX-30 dobře zapadnout mezi ostatní Mazdy. Tomu by ale zase lépe odpovídalo CX-4 – leda že by se chystaly další nové modely jako CX-50 nebo MX-50. Protože jediná jiná Mazda, která se jmenuje aspoň trochu podobně je pick-up BT-50. Jestli ono to nakonec nebude tak, že tímto zjevným nesmyslem a následným mlžením chce Mazda jednoduše získat víc pozornosti.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
09. září 2019, 11:04
0

Jsem zvědavý kolik bude v reálném provozu spotřeba Skyactive-X. A je škoda že tu už neprodávají ty větší SUV, kolega má 10 let starou CX-9 z USA - 3,7L V6 a je to stále spolehlivý auto jen ta spotřeba je americká :D

reagovat
motion
09. září 2019, 14:02
0

Dokázal bys skyactiv X porovnat se stávajícím 2.5 G194?

reagovat


Filtr výsledků

Přidat značku
Zobrazit inzeráty


Vložit inzerát na vůzRegistrovat
Přihlášení
© 2018 • BazarAmerik.cz • design & code by expectum.cz